2024-03-29T14:56:08Z
https://www.maarefehosseini.ir/?_action=export&rf=summon&issue=12648
پژوهشنامه معارف حسینی
پژوهشنامه معارف حسینی
2538-6417
2538-6417
1398
4
15
بررسی اعتبار و دلالت حدیث نبوی حَسُینُ مِنّی وُ أنا مِن حُسَین
محمد
رنجبر حسینی
ماجده
حائری
پیامبر اکرم6 احادیث بسیاری را در مدح امام حسین(ع) و فضایل ایشان بیان فرموده است. از معروفترین آنها که بر درب ورودی حرم امام حسین(ع) نقش بسته، حدیث «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً حُسَیْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاطِ» است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی - تحلیلی و شیوه کتابخانهای به بررسی اعتبار و دلالت این حدیث پرداخته و دربارۀ آن چنین نتیجه گرفته است که در منابع معتبر شیعه و اهل تسنن ذکر شده و از نظر محدثان اهل تسنن، دارای اعتبار بوده و حسن شمرده شده است. مدلول حدیث متضمن سه نکته است: الف) اشاره به وحدت و یگانگی روحی امام حسین(ع) و پیامبر اکرم(ص)؛ ب) محبت به امام حسین(ع) موجب محبوب شدن نزد خداوند است؛ ج) امام حسین(ع) خود به تنهایی، امتی است و نسل وصایت پیامبر(ص) از ایشان امتداد مییابد.
پیامبر(ص)
حسین منّی و أنا من حسین
امام حسین(ع)
اهلبیت(ع)
محبت امام حسین(ع)
سبط من الاسباط
2019
09
23
7
26
https://www.maarefehosseini.ir/article_93305_d73116f8a414d3230e7c791516f6dfa9.pdf
پژوهشنامه معارف حسینی
پژوهشنامه معارف حسینی
2538-6417
2538-6417
1398
4
15
مقام حسین بن علی(ع) در تفسیر و تأویل آیات قرآن کریم از دیدگاه تفاسیر فریقین
طاهره
محسنی
خدیجه
احمدی بیغش
قرآن، کتاب انسانسازى است که انسانها را به سوی سعادت و کمال هدایت میکند. حسین(ع) عِدْل و شریک قرآن است. این شراکت او با قرآن را پیامبر(ص) در حدیث ثِّقلَین تبیین نمودهاند. کتابِ قرآن، صامت است و امام، قرآن ناطق. حسین بن علی(ع) به جهت ویژگیهای خاصی که میان دیگر معصومان: داراست، مورد توجه ویژه رسول اکرم(ص) و ائمه: بوده است. در پژوهش حاضر میکوشیم به این پرسش پاسخ دهیم که دیدگاههای مفسران فریقین درباره منزلت امام حسین(ع) در قرآن و نقش آن در اربعین حسینی چیست؟ بررسی تحلیل آیات متعددی در قرآن کریم حاکی از آن است که بسیاری از آیات این کتاب الهی، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و با بیان تفسیر یا تأویل، در شأن و منزلت سیدالشهدا(ع) نازل و مورد توجه مفسران فریقین قرار گرفته و جایگاه والای ایشان را در این منابع اصیل اسلامی تبیین مینمایید.
امام حسین(ع)
تفسیر
تأویل
تفاسیر
فریقین
2019
09
23
27
46
https://www.maarefehosseini.ir/article_93306_ca9daa7b2adaef3a7bd02c400264dd4a.pdf
پژوهشنامه معارف حسینی
پژوهشنامه معارف حسینی
2538-6417
2538-6417
1398
4
15
راهبردهای سیدالساجدین علی بن الحسین(ع) در ترویج فرهنگ عاشورا
فاطمه
معتمد لنگرودی
به مدد معماری هوشمندانه و شجاعت امام سجاد(ع)، یاد و خاطره شهدای کربلا زنده ماند. این مقاله درصدد است راهبردهای امام را به منظور پاسداشت فرهنگ عاشورا مورد بررسی قرار دهد. از این رو سؤال این پژوهش آن است که راهبردهای امام سجاد(ع) در زنده نگه داشتن و ترویج فرهنگ عاشورا و شهیدان دشت کربلا چه بود؟ این پژوهش به شیوه توصیفی _ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفت. نتایج حاصل از پژوهش آن است که با توجه به شرایط زمانی امام و قتل و سرکوبِ شیعیان توسط خلفای اموی و کارگزارانِ ایشان، امام سجاد(ع) از حربه سیاسی (مبارزه منفی) و فرهنگی بهره برده و موفق شد فرهنگ عاشورا را زنده نگه دارد و به نسل های بعد انتقال دهد.
کلیدواژگان: راهبرد
امام علی بن الحسین(ع)
عاشورا
عزاداری
فرهنگ
2019
09
23
47
66
https://www.maarefehosseini.ir/article_93307_adf0525a3b3c5aec160cff8f9b091464.pdf
پژوهشنامه معارف حسینی
پژوهشنامه معارف حسینی
2538-6417
2538-6417
1398
4
15
تجلی عزت و عظمت حسینی(ع) در دوبیتی خواجه معینالدین چشتی
اکبر
ساجدی
اکبر
حسنی
اهداف قیام امام حسین(ع)، بیان درسها، شعارها و پیامهای مکتب حسینی و در نهایت تبیین مبانی اعتقادی حرکت حضرت همواره مورد توجه اندیشمندان، مورخان و نویسندگان فراوانی قرار گرفته، به طوریکه سهم فراوانی از ادبیات عاشورایی را در کنار ادبیات مرثیه به خود اختصاص داده است. در میان آثاری که این نوع نگاه را به قیام حسینی داشتهاند، میتوان دوبیتی خواجه معینالدین چشتی را طرح نمود. خواجه با خلق و سرایش شعری کوتاه عناصر مهم اعتقادی و ارزشهای والای نفسانی را مطرح کرده و تفسیر زیبایی از حرکت امام حسین(ع) ارائه کرده است. خواجه معینالدین از عرفای قرن ششم و هفتم بود و در تبلیغ دین اسلام در شبه قاره هند توفیق فراوانی یافت. مقام و بارگاه خواجه در میان مردم هندوستان، اهمیت بالایی دارد. این نوشتار ضمن معرفی این شاعر، مبانی اعتقادی و کلامی دوبیتی او را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیده است که خواجه به مبانی اصیل اعتقادی حرکت امام حسین(ع) اشراف داشته و تفسیر صحیحی از آن ارائه نموده است. خواجه روی عناصری مثل احیای دین، عزت و آزادگی تأکید کرده و پیوند معناداری بین عزت حسینی و توحید الهی برقرار نموده است.
معین الدین چشتی
پیشینه اسلام در هند
دوبیتی شاه است حسین(ع)
عزت حسینی
توحید
2019
09
23
67
90
https://www.maarefehosseini.ir/article_93309_c8c28d39f0395a20a7aef8fe9c2e36e4.pdf
پژوهشنامه معارف حسینی
پژوهشنامه معارف حسینی
2538-6417
2538-6417
1398
4
15
نهضت عاشورا و جستوجوی معنای زندگی
قدرتالله
قربانی
واقعه و نهضت عاشورا مشحون از وجوه گوناگون معنای زندگی مطلوب برای انسان است. این معنا با تأکید بر رویکرد فراطبیعتگرایی در مولفههایی مانند، خداباوری، آخرت باوری، اخلاق، هدف از زندگی، جایگاه انسان و مسئله شر قابل بازیابی است. در واقع، با بازخوانی نهضت عاشورا میتوان نقش برجسته مؤلفههای مذکور را به روشنی ملاحظه کرد تا بتوان معنای زندگی را به معانیای چون ارزش، هدف و کارکرد زندگی مورد فهم و بازاندیشی قرار داد. جستوجوی معنای زندگی در نهضت عاشورا، به معنای عبور از لایههای ظاهری و جنبه شعائری آن و نفوذ در لایههای زیرین و آموزههای متعالی اصلی آن است. در واقع تقرب ما شیعیان به ارزشها و آموزههایی مانند آزادیخواهی، عدالتطلبی، ظلمستیزی، مظلومدوستی، امر به معروف و نهی از منکر در پرتو تعالیم عاشوراست که تلاش و تقلای ما را در این جستوجو ارزشمند میسازد. پس، دست یافتن و التزام عملی به آموزههای متعالی فوق در نهضت عاشوراست که جستوجوی معنای زندگی را برای ما ارزشمند میسازد.
معنای زندگی
فراطبیعت گرایی
خداباوری
ارزش زیستن
اخلاق
2019
09
23
91
112
https://www.maarefehosseini.ir/article_93310_e4ff6f56b959828300af0abf91be0d8b.pdf
پژوهشنامه معارف حسینی
پژوهشنامه معارف حسینی
2538-6417
2538-6417
1398
4
15
چیستی عزاداری برای امام حسین(ع)
روحالله
زینالی
علی
فرزین
پژوهش و تأمّل در چیستی عزاداری بر سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع)، از جمله مسائل مهم برای هر انسان آزادهای است که در پی علل و عوامل قیام حضرت سیدالشهدا(ع) است. این نوشتار، با رویکرد دانستن چیستی عزاداری به سیره «علمی» و «عملی» معصومین: میپردازد؛ بدین معنا که به صورت خلاصه و علمی به واژهشناسی کلمات «مأتم»، «ألمَنَاحَه»، «عَزَا»، «ألجَزَع» و ««عَوِیل» میپردازد و سپس با اشاره به «سیره عملی» اهل بیت: وظیفه پیروان آن حضرت را بیان میکند. در پژوهش حاضر مشخص میشود عزاداری کاملاً وجه علمی، دینی، مذهبی و عقلانی داشته و موجب حفظ دین و ولایت الهی است. از نظر تاریخی نیز چهرهای درخشان به خود گرفته و صفحات سفید و نورانی تاریخ، از عشق و علاقه و محبّت درونی مؤمنان و آزادمردان جهان نسبت به عزاداری امام حسین(ع) سرشار است.
معصومین:
سیره
سوگواری
عزاداری
گریه شیعه
امام حسین(ع)
2019
09
23
113
132
https://www.maarefehosseini.ir/article_93311_d716f29895056f9cbbd7a6cae65e4961.pdf
پژوهشنامه معارف حسینی
پژوهشنامه معارف حسینی
2538-6417
2538-6417
1398
4
15
نکتههایی از معارف حسینی
محمد حسین
مردانی نوکنده
قتیلالعبرات «قتیلالعبرات» یکی از القاب امام حسین(ع) و به معنای کشتۀ اشکهاست. این صفت، در زیارتنامهها نیز براى ایشان به کار رفته است؛ از جمله «وصل على الحسین المظلوم، الشهید الرشید، قتیل العبرات و اسیر الکربات...». همچنین از امام حسین(ع) روایت شده است که فرمود: انا قتیل العبرات؛ من کشته اشکهایم. همچنین فرمود: انا قتیل العبرة، لایذکرنى مؤمن الا استعبر؛ من کشته اشکم، هیچ مؤمنى مرا یاد نمىکند، مگر آنکه اشک به چشمانش مىآید.
2019
09
23
133
138
https://www.maarefehosseini.ir/article_93312_47d8e096d0d727f12f8c62605e693482.pdf
پژوهشنامه معارف حسینی
پژوهشنامه معارف حسینی
2538-6417
2538-6417
1398
4
15
معرفی کتاب
محمد رضا
فخر روحانی
السید حسین الموسوی ابوسعیدة، المخیم الحسینی: تاریخ و جغرافیة مخیم و رحل الامام الحسین7 فی کربلاء المقدسة (النجف الاشرف: مکتبة ابو سعیدة/ قم: عاشوراء، ١٤٣٦ ق/ ١٣٩٣ش/ ٢٠١٤ م)، ٦٧ صص
2019
09
23
139
140
https://www.maarefehosseini.ir/article_93313_f2fb63c16fa2e3c6e0e820bb31ae684d.pdf