پژوهشنامه معارف حسینی2538-641762320210923The Arbaeen Pilgrimage March and its Role in the
Individual and Societal Education of the Pilgrimزیارت اربعین و نقش آن در تربیت فردی و اجتماعی زائر728136334FAعنایت شریفیدانشیارگروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20210301The Arbaeen pilgrimage march is a noteworthy educational locus for libral-minded people, with various effects on them. Of them, the following can be mentioned: individual moral development, self-refinement, inner tranquility, patience, perseverance, becoming and receiving model, abundance of devotion, reinforcement of one's sense of religiosity, and a sense of gratitude to Allah for the whole opportunity. Socially, it adds to people's social education, religio-political integrity, political cognizance, special regard for inviting people to doing good and prohibiting them from committing the evil, incorporating a sense of mutual help, sacrifice, generosity, and opposing tyrannyمراسم پیادهروی و زیارت اربعین یکی از مهمترین کانونهای تربیتی انسانِ آزادیخواه است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که زیارت اربعین در تربیت فردی و اجتماعی زائران چه تأثیری دارد؟ از مهمترین آثار زیارت اربعین در تربیت فردی زائر، خودسازی و تهذیب نفس، ایجاد آرامش درونی، تمرین صبر و استقامت، خودباوری، الگودهی و الگوپذیری، افزایش عشق و مهرورزی، تقویت دینداری و شکرگذاری از نعمتهاست. اربعین در بعد تربیت اجتماعی نیز میتواند در ایجاد همبستگی، تحقق امت واحده اسلامی، ایجاد شور و شعور سیاسی، توجه به امر به معروف و نهی از منکر و تبلور مفاهیم اخلاقی مانند تعاون، همدلی، ایثار و از خود گذشتگی، انفاق، بخشندگی، روحیه ظلمستیزی و استقامت تأثیرگذار باشد.https://www.maarefehosseini.ir/article_136334_407c2d665519bf20791c894cfc0b5afa.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641762320210923An Analysis of Imam al-Husayn's Lettersساختار نامههای امام حسین(ع)2952136335FAسوسن فخراییاستادیار تاریخ اسلام دانشگاه پیام نورحسین نامورکارشناس ارشد تاریخ تشیّعJournal Article20200601Letters, whether historic or historical, make undeniable evidence in support of sound documentation of important events. The present study delves into 28 letters of Imam al-Husayn. They are analyzed for their sources, destinations, addressees, the discourses observable therein, the core and peripheral topics dealt with, and their parallelism with his speeches. Moreover, an attempt has been made to compare them with with the linguistic eloquence of the Prophet Muhammad and the Quranic indications discernible thereinنامههای تاریخی به عنوان اسناد قابل اتکا برای اعتمادسازی، همواره مورد استفاده قرار گرفتهاند. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که ساختار نامههای امام حسین(ع) چگونه بودهاست؟ از امام حسین(ع) 28 نامه بر جای مانده است که برای پاسخ به پرسش اصلی پژوهش، نامهها از جهت ساختار بررسی شدند. ساختار نامهها ذیل سیزده عنواناز جمله: نوع نامه، فرستنده، گیرنده، کاتب، ناقل اصلی، منبع نقل، نوشت افزار، شروع نامه، مستندات درونی (قرآن و حدیث)، پایانِ نامه، حجم نامه، سیستم ارسال نامهها و موضوعات اصلی و فرعی نامههای امام حسین(ع) بررسی شدهاست. این پژوهش با هدف تطبیق ادبیات گفتاری و نوشتاری امام حسین(ع) با قرآن مجید و بهرهگیری امام از معدن فصاحت و بلاغت کلام وحی الهی انجام شدهاست.https://www.maarefehosseini.ir/article_136335_7eb0951d9a30e69afb6c64442bf3063d.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641762320210923The Quranic Basis for Shedding Tears for Imam al-Husaynمبانی قرآنی گریه برای امام حسین(ع)5378136336FAروح اله زینالیدانش آموخته سطح سه حوزه علمیه قمJournal Article20200902The rich Shii culture of appealing to the Ahl al-Bayt finds expression in offering prayers and making emotional connection with them, coupled with shedding tears. A Divine gift, it plays a tremendous role in propelling Islamic values and standards and giving spiritual cleanse to the mourner. The present paper tackles this issue and observes various types of tears, particularly those of Quranic rootsفرهنگِ غنی شیعه در توسّل به اهل بیت(ع) با دعا و ارتباط عاطفی در قالب گریه بر مصیبتِ امام حسین(ع)، یکی از نعمتهای خداوند متعال است. گریه بر آن حضرت، ریشه در قرآن و روایات اهل بیت(ع) دارد و در جهت پیشبرد اهداف اسلام، تربیت و تعالیِ روحِ انسانها یک هنر خدادادی است که باید چیستیِ آن بررسی شود تا افزون بر اهداف والا، معرفت نیز حاصل شود. نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی نشان داده است که گریه از خوفِ خدای تعالی، گریه برخاسته از مهرورزی و نوع دوستی، گریه بر مظلوم، گریه ولایی، گریه برای کمال خواهی، گریه از روی اعتقادات، ریشه قرآنی داشته و توثیق الهی را در پی دارد.https://www.maarefehosseini.ir/article_136336_e9f83e22bd9be15379675136c861d514.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641762320210923A Study on the Characters of the Slayers
of Imam al-Husayn in Sunni Sourcesشخصیتشناسی قاتلان امام حسین(ع) در منابع اهل سنت79102136337FAمحمود سالارونددانشجوی دکتری کلام دانشگاه قمJournal Article20201112Imam al-Husayn's movement has long been closely followed in both Shii and Sunni communities. Moreover, it has also been a source of inspiration for certain non-Muslim movements. Due to mentioning the event of Ashura in Sunni histories of Islam, it has led them to talk about those who joined forces to commit the horrible crime of slaying Imam al-Husayn. Hence his slayers have received their curses and renunciation. Although some Sunni sources might indicate otherwise, a great majority of them regard the whole event a horrible tragedy beyond doubtقیام امام حسین(ع) از مهمترین حوادث تاریخ اسلام به شمار میرود. این قیام طی قرنهای متمادی علاوه بر پیروان مکتب اهل بیت:، همواره مورد توجه مذاهب مختلف قرار داشته است. نهضت امام حسین(ع) به سبب وجود اهداف متعالی و الهی که در باطن خود دارد، نه تنها به عنوان الگوی انقلابهای شیعی بلکه نقطه عطفی جهت خیزش قیامهای ضد ستمگری در سایر ادیان و مذاهب به شمار میرود. مطرح بودن بزرگی مقام و جایگاه امام حسین(ع) به عنوان فرزند پیامبر(ص) در منابع اهل سنت، سبب شده که بیشتر اندیشمندان و علمای بزرگ آنان نسبت به وقایع سال 61 هجری، واکنش نشان داده و جهتگیریهای روشن و آشکاری نسبت به این واقعه داشته باشند. دیدگاهی که همواره با صراحت تمام، نسبت به نفی کردار جنایتپیشه، طعن و لعنت قاتلین کربلا همراه بودهاست. اگر چه این نظر با مخالفت معدودی از ایشان مواجه شده اما با دقت در اندیشه بیشتر بزرگان اهل سنت در مورد شخصیت قاتلان کربلا، این حادثه به عنوان رویدای تلخ و ظالمانه علیه خاندان پیامبر(ص) مورد واکاوی قرار گرفته است.https://www.maarefehosseini.ir/article_136337_da8b055e6807cc29be34619ff6cbe40c.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641762320210923A Portrayal of Imam al-Husayn in the Arbaeen Ziarat-textسیمای امام حسین(ع) در زیارت اربعین103122136338FAاشکان جوانمردکارشناس ارشد الهیات، گرایش قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی تبریزJournal Article20210128A purpose of reciting ziarat-texts in favor of the Infallibles is drawing well-nigh to them for receiving their blissful attention and intercession. Among the various ziarat-texts in favor of Imam al-Husayn, that of Arbaeen, originally issued by the sixth Infallible Imam Jafar al-Sadiq, is replete with profound concepts as to the sublime aims of Imam al-Husayn, his character, and his lofty status as the rightly appointed leaderموضوع زیارت حضرات معصومین(ع)، یکی از مصادیق اصلی توسل و تقرّبجویی بندگان برای رسیدن به هدف آفرینش و معرفت الهی است. از میان زیارتهای متعدد منسوب به امام حسین(ع)، زیارت اربعین به عنوان میثاق ولایی شیعیان و نشانه مومنان واقعی مورد عنایت ویژه واقع شدهاست. همچنین در کتب روایی شیعه، زیارتنامهای معتبر برای روز اربعین، از سوی امام صادق(ع) صادر شدهاست که تعمق و بررسی بیشتر محتوای آن، اهداف قیام و صفات و شخصیت جامع امام حسین(ع) را به عنوان خلیفه الله نمایانتر میسازد. https://www.maarefehosseini.ir/article_136338_446e76abf4af0a553a8acbb73762c819.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641762320210923Manifestations of Fidelity and Sacrifice
in the Camp of Imam al-Husaynتجلی وفاداری و فداکاری در سپاه سیدالشهدا(ع)123132136339FAمحمدسالم محسنیدکترای فلسفه اسلامی و مدرس جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20200830On the eve of Shura, Imam al-Husayn described his companions in terms if being the most loyal ones. Such a praise has since given them a high station. The reason was simply that despite all the increasing pressures, they remained steadfast and manifested their high fidelity. They joined the battlefield willingly. Such alacrity and perseverance have imprinted their names in the records of historyامام حسین(ع) در وصف یارانش میفرماید: «من اصحابی با وفاتر و بهتر از اصحاب خود نمیشناسم». این ستایش امام(ع)، منزلت بیبدیلی به آنان بخشیده است. نگارنده در پرتو این سخن سیدالشهدا(ع)، با رویکرد تاریخی و روش توصیفی- تحلیلی به بررسی عملکرد اصحاب آن حضرت پرداخته و چنین نتیجه گرفته است که آن بزرگواران در شب عاشورا یکصدا از امام حسین(ع) حمایت کرده و وفاداریشان را اعلام کردند؛ سپس در روز عاشورا و صحنۀ نبرد، وعدههایشان را در عمل تحقق بخشیدند. آنان با عشق و اخلاص به عرصۀ نبرد رفتند و حتی در رفتن به میدان جنگ از یکدیگر سبقت گرفتند. چنین رفتار فداکارانه یاران سیدالشهدا، آنان را اسوههای وفاداری و الگوهای فداکاری ساخته و نام و یادشان را جاودانه کرده است.https://www.maarefehosseini.ir/article_136339_2305ae4dd302719bde6f0b97921b7373.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641762320210923A Content Analysis of the Ziarat-text in Favor of al-Abbasتحلیل اعتقادی گزیدههایی از زیارتنامه حضرت عباس(ع)133150136340FAمحمد رنجبر حسینیاستادیار گروه کلام دانشگاه قرآن و حدیثحمیده توکلیکارشناس ارشد علوم حدیث گرایش کلام و عقاید دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20210227As a prominent companion of Imam al-Husayn, al-Abbas b. Ali has received high praises from Imam al-Husayn, hence the ziarat-text he has received, as recorded in reluable Shii sources. In consequence, his ziarat-text contains laudable statements that highlight his noble character with his high aims clearly stated. Accordingly, his slayers are accursed. Also asserted is that he shall be among those people whose second return back to this world is solemnly promisedحضرت عباس(ٔع) یکی از شخصیتهای برجسته قیام امام حسین(ع) و برادر بزرگوار سالار شهیدان است و همواره مورد احترام و تکریم امامان شیعه(ع) بودهاست. گواه این سخن، زیارتنامه حضرت عباس(ع) روایت شده در منابع معتبر کهن همچون کامل الزیارات ابن قولویه و المزار مشهدی از امام صادق(ع) است. برای شناخت شخصیت والای حضرت ابوالفضل(ع) لازم است زیارتنامه ایشان تحلیل شود. نوشتار حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی و شیوه کتابخانهای و با تحلیل اعتقادی مهمترین مؤلفههای این زیارتنامه نشان داده است که نور معرفت الهی به قلب آن حضرت تابیده و ایشان به درجه مؤمن حقیقی رسیدهاند. ثمرات و برکات این ایمان واقعی درگفتار و رفتار آن حضرت نمایان گشته و شایسته دریافت سلام خداوند، ملائکه، انبیاء و اولیاء الهی شدهاست. او تسلیم اوامر الهی و ولی خدا، امام حسین(ع) بود و مؤمنان بر این امر شهادت میدهند. قاتلان او تا قیامت ملعونِ خداوند، ملائکه و اولیاء الهی خواهند بود و این که قمر بنیهاشم از جمله رجعت کنندگان زمان ظهور خواهد بود.https://www.maarefehosseini.ir/article_136340_e0cb032862a8044846cdad36a9a3d9ec.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641762320210923Hosseinنکتههایی از معارف حسینی136341FAمحمدحسین مردانی نوکندهمدرس دانشگاهJournal Article20210905حسین از من است و من از حسینمhttps://www.maarefehosseini.ir/article_136341_6cc9745360eeedcd8779f61c73ec2871.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641762320210923book introductionمعرفی کتاب136342FAمحمدرضا فخر روحانیاستادیار دانشگاه قمJournal Article20210905https://www.maarefehosseini.ir/article_136342_e98026efb3482a722b00b3a30e82a8fd.pdf