پژوهشنامه معارف حسینی2538-641772620220622A Critical Appraisal of the Treatise Durar al-simt fi khabar al-sibt: A Rhythmic Prose Maqtal of Ibn Abar al-Balansi al-Qaza`iنقد و بررسی دُرَر السِمط فی خبر السِبطِ ابن ابار بلنسی722152814FAسید مهدی نوری کیذقانیدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواریمسعود سلمانی حقیقیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری.Journal Article20220114Although develooing maqtals regarding the martyrdom of Imam al-Husayn has a Middle-Eastern origin, it has received due attention in the western hemisphere, ie, in the present-day Spain. The treatise under review was written by Ibn Abar al-Balansi al-Quza`i (7/ 14 cent.) of Analusia, Spain, in rhythmic Arabic prose. The present paper deals with this work wherein the author expressed his profound devotion to Imam al-Husayn. Moreover, he regards the Karbala scene of the Husayni camp vs. the Umayyad camp as a confrontation between the right and the wrong. Apart from the author's mentiining the merits of the Ahl al-Bayt, there are some minor objections raised about the work under review.نخستین مقاتل مدون و مکتوب درباره امام حسین(ع)، خاستگاه شرقی دارد. مقتلنویسی و مرثیهگویی سیدالشهداء(ع) منحصر به مشرق زمین نیست و در مغرب و اندلس نیز چنین آثاری برای امام حسین(ع) تدوین شدهاست. یکی از آثار اندلسی درباره سیدالشهداء(ع) رساله درر السمط فی خبر السبط اثر نویسنده اهل سنت، ابن ابار بلنسی قضاعی (595-658ق) است. این مقاله به شیوه توصیفی-تحلیلی به نقد و بررسی این رساله پرداخته است. ابن ابار در سرتاسر رساله محبت و ارادت قلبی خود را به اهلبیت: و خاصه سیدالشهداء(ع) ابراز داشته، تقابل میان مکتب حسینی و جریان اموی را تقابل میان حق و باطل معرفی کرده است. با این همه در برخی از موارد مانند تردید در ایمان ابوطالب نقدهایی بر این رساله وارد است.https://www.maarefehosseini.ir/article_152814_853a1c1f4f3fcad9bd1f36f94443206e.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641772620220622Allama Sunquri Haeri's Critiques of Sheikh
al-Saduq's Views on the Removal of Hijab of the Ladiesنقد و بررسی ماجرای کشف رأس مخدرات در مقتل شیخ صدوق از منظر علامه سنقری حائری2440152815FAمحمد فراهانیاستادیار گروه معارف دانشکده شهید مطهری بسیجحسین محمدی فامدکتری مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20220214Sheikh al-Saduq quotes some traditions in which it is claimed that the hijab of the female survivors of the Ashura massacre was removed. Based on delicate hadith scholarship techniques, Allama Sunquri Haeri rejects those views in his book al-`Asemiyyah. He holds that such scenes were improbable to take place there and then during and after the Ashura episode.علامه سنقری در کتاب العاصمیه دو روایت از منقولات شیخ صدوق پیرامون چهرهگشایی از حرم امام حسین(ع) را ذکر و مورد بررسی متنی و سندی قرار داده است. در این پژوهش، پس از بررسی سندی روایات مشتمل بر کشف رأس بنات رسول الله(ص)، ادله عقلی این دسته از روایات، نقادی گردیده سپس معنای لغوی لوازم حجاب و معنای مجازی و کنایی تعابیر مربوط به کشف شَعر و وجه اهل حرم امام حسین(ع)، مورد کند و کاش قرار گرفته است که در نتیجه آن با بررسی سندی این روایات، ضعف سندی آنها آشکار و در بررسی متنی آنها بر مبنای ادله عقلی دانسته میشود که کشف شعور بنات الرسول9 محال و با غیرت و حکمت الهی و همچنین عصمت حضرت زینب کبری(س) تعارض دارد. در نتیجه، به جهت ضعف سندی روایات مورد استناد شیخ صدوق در کشف رأس مخدرات و تعارض آن دو با غیرت و حکمت الهی، نظریه علامه سنقری حائری، مبنی بر عدم امکان کشف رأس بنات الرسول، مورد تأیید قرار میگیرد.https://www.maarefehosseini.ir/article_152815_06c44cd84a89612cd973a3d80bf935c2.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641772620220622Evaluation of the Maqtal Textsارزیابی صحتسنجی کتب مقاتل امام حسین(ع)4169152816FAسید حمید موسویکارشناسی ارشد علوم و معارف نهح البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث.Journal Article20220219Not all martyrdom narratives (maqtal texts) of Imam al-Husayn are equally reliable and of the same authority. As such, they can be divided into reliable vs. weak sources. There are some earlier sources just whose titles and some excerpts have survived, as made references to in other, later works. The present work focuses on the maqtal sources, hence providing a framework for developing more comprehensive maqtals.منابع نگارش یافته درباره مقتل امام حسین(ع) به جهت اعتبار و دقت در نقل و تحلیل یکسان نیستند. آثار موجود در این حوزه را مىتوان به دو دسته کلى قابل استناد و ضعیف تقسیم کرد. دسته دیگرى نیز به نام منابع مفقود وجود دارد که در سایر منابع صرفا به نام آنها اشاره شدهاست. این نوشتار کوشیده است تا ضمن گونهشناسی منابع یاد شده، به معرفی و سنجش مهمترین آثار متقدم و متأخر در حوزه مقتلنگاریِ امام حسین(ع) بپردازد و با نقد آثار غیرمعتبر و ضعیف، تلاشهای صورت گرفته در تدوین مقتل نگاریهای جامع را تبیین کند.https://www.maarefehosseini.ir/article_152816_ec3dd24e72d573c522766d0f9f23e148.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641772620220622Ali al-Akbar's Martyrdom Fate in the Ashura Maqtalsبررسی تاریخی حضور و شهادت حضرت علی اکبر(ع) در مقتلهای عاشورا7194152817FAعلی فارسی مداندانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم، پژوهشگر و نویسندهJournal Article20220120The present paper focuses on the martyrdom fate and account (maqtal) of Ali al-Akbar, the elder martyred son of Imam al-Husayn. It deals with various aspects of his martyrdom account as rendered in Ashura sources. In the maqtal sources, he is credited with being the first Hashimid martyr, the perfect lookalike of the Prophet Muhammad, and that at his martyrdom, Imam al-Husayn wept and cursed his slayersحضرت علی بن حسین بن علی(ع)، معروف به علیاکبر(ع) فرزند امام حسین(ع)و از شهدای کربلاست. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که روایت شهادت حضرت علی اکبر(ع) در مقاتل عاشورا چگونه پرداخته شدهاست؟ براین اساس مقاله حاضر به بازشناخت تاریخی حضور تا شهادت ایشان در متون تاریخی و مقاتل خواهد پرداخت. در مقاتل از ایشان به عنوان نخستین شهید از بنیهاشم و اهل بیت: و شبیهترین مردم به پیامبر اکرم(ص) نام برده شدهاست. امام حسین(ع) بعد از شهادت حضرت علی اکبر(ع) بر بالین ایشان حاضر شد و صورت بر صورت فرزند گذاشت و در حالی که گریه میکرد قاتلین ایشان را نفرین کرد.https://www.maarefehosseini.ir/article_152817_cdfcffe3ce28cbc1298b50fd20ab689a.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641772620220622Muhriq al-qulub wa al-akbad and its Authorمعرفی محرق القلوب و الأکباد و احوال و آثار نویسنده آن95114152818FAمهدی عسگریدانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20220221Throughout history, leading Shia ulema have developed books and sources on the life and times of the Infallibles as well as on the afflictions inflicted on them. Apart from certain big names, eg, al-Mufid and his Kitab al-Irshad, Ibn Tawus and his al-Luhuf, there have also been some less known ulema who did the same. The Safavid-era philosopher Aliquli b. Qarachabay Khan developed a book on the calamities of the five prominent Ahl al-Bayt members, entitled as "Muhriq al-qulub wa al-akbad. In it, although he makes references to other sources, not all the accounts he mentions could be of equally high reliabilityبیان مصائب ائمه اطهار: از قرون اولیه تاکنون همواره مورد توجه عالمان شیعه بودهاست. برخی از علما با نوشتن کتابهایی سعی در بیان مصائب ائمه اطهار داشتهاند. کتابهای بسیاری همچون الإرشاد شیخ مفید، اللهوف سید بن طاووس، تسلیة المجالس محمد بن أبی طالب و کتابهای دیگر در قرنهای گوناگون در این موضوع به نگارش درآمدهاند. در کنار نویسندگان نامدار شیعی برخی از نویسندگان گمنام یا کمتر شناختهشده نیز درباره مصائب ائمه معصومین: دست به نگارش زدند. یکی از این علما، فیلسوف عصر صفوی علیقلی بن قرچغایخان است که برای مصائب پنجتن آلعبا کتاب محرق القلوب و الأکباد را نوشته است. این کتاب مستند است و مؤلف سعی بر آن داشته تا تمامی مصادر مطالب خود را بیان کند هرچند برخی از مطالب آن چندان معتبر نیست. موضوع اصلی این مقاله بیان احوال و آثار این فیلسوف و معرفی کتاب محرق القلوب و الأکباد است.https://www.maarefehosseini.ir/article_152818_b8f384704a832a6345ea3d1c01c5743d.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641772620220622The Maqtal Recitation Ritual on the
First Ten Days of Muharram in Shushtarآیین مقتلخوانی دهه اول محرم در شوشتر113128152819FAمیلاد خیاطمدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر و سما و پژوهشگر فرهنگ محلی شوشترمسعود ولی عربدکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، پژوهشگر تاریخ محلی شوشترJournal Article20211017Maqtal recitation has long been a prominent mode of recounting the Ashura afflictions. In Iran, it has been a ritual by means of which the memories of the sublime aims of Imam al-Husayn get revived. Such recitation has ling been an established practice at Al Tayyib Mosque of Shushtar, Khuzestan. It was most probably initiated by the late Grand Ayatollah Sayyid Muhammad Mahdi Al Tayyib, hence the mosque has been credited with being referred to as the capital of maqtal recitation in Khuzestan. It is held on the first ten days of Muharram, with its culmination on Ashura. The present work is a result of both field and library research activitiesمقتلخوانی از دیرباز از مهمترین جلوههای بیان مصائب جانسوز واقعه کربلا بودهاست. روایت واقعه کربلا با هدف زنده نگاه داشتن اهداف متعالی قیام امام حسین7 علیه جور و ستم سالیان متمادی، توسط شیعیان در مناطق گوناگون ایران انجام میشدهاست. برای نمونه در مسجد آل طیب شهر شوشتر مقتلخوانی از دیرباز تا کنون پابرجا است. سبک مقتلخوانی خاص شوشتر، احتمالاً اولین بار توسط آیت الله آقا سید محمد مهدی آل طیب رواج یافته و هرساله در دوازده شب اول ماه محرم برگزار میشود. این سبک به مسجد آل طیب اعتبار ویژهای بخشیده و آن را به گفته اهل فن «پایتخت مقتلخوانی خوزستان» قرار داده است. این مراسم از سوی اهالی شوشتر و شهرهای اطراف چندان مورد استقبال قرار میگیرد که مساجد، حسینیهها، منازل، کوچهها و خیابانهای اطراف مسجد سرشار از جمعیت میشود. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی در پی بازنمایی و معرفی آیین مقتلخوانی سنتی شهر شوشتر به کمک منابع کتابخانهای و مطالعه میدانی است.https://www.maarefehosseini.ir/article_152819_69376c275bbeefa6293f3c61d9a32e78.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641772620220622Hosseinنکتههایی از معارف حسینی129133152820FAمحمدحسین مردانی نوکندهمدرس دانشگاهJournal Article20220630آموزههایی از قیام امام حسین(ع)https://www.maarefehosseini.ir/article_152820_bab7afb3e6fc483de33a47fff2141838.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641772620220622book introductionمعرفی کتاب135136152821FAمحمدرضا فخر روحانیاستادیار دانشگاه قمJournal Article20220630https://www.maarefehosseini.ir/article_152821_f9de32fa5b024bf5d0493aaf12641152.pdf