پژوهشنامه معارف حسینی2538-64172820171222رجعت امام حسین(ع) از منظر روایات71855282FAمحمد رنجبر حسینیاستادیار دانشگاه قرآن و حدیثفاطمه غمخوار فردکارشناس ارشد کلام و عقاید، دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20180112https://www.maarefehosseini.ir/article_55282_13902a10c8cd158ce6e0956b7b9b1704.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-64172820171222بررسی و تحلیل آموزههای تربیتی دعای عرفه (با تأکید بر مبانی، اصول و روشهای تربیتی)195455283FAعلی حاجی خانیعضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرسمرضیه رحمانی فیروزجائیکارشناس ارشد علوم قرآن وحدیث دانشگاه تربیت مدرسلیلا مرادی. دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس، تهرانJournal Article20171016تربیت و روشهای تربیتی یکی از راههای تکامل انسان و تجلی کمالات خدایی در اوست. از آنجا که باید به آموزههای تربیتی از مسیر صحیح دست یافت تا بتوان به درستی و خلوص آن اعتماد پیدا کرد، برای شناخت مبانی، اصول و روشهای مثبت تربیتی ضروری است به قرآن و سنت مراجعه شود. یکی از منابع مهم سرشار از مضامین تربیتی ادعیه معصومان(ع) است و یکی از این دعاها، دعای عرفه است. امام حسین (ع) در دعای عرفه، آموزههای تربیتی را به خوبی در قالب دعا بیان فرمودهاند که میتوان با تحلیل دقیق و درست به آنها دست یافت. این جستار درصدد بوده تا با روش توصیفی- تحلیلی و بهرهگیری از منابع مختلف لغوی و تفسیری، مهمترین آموزههای تربیتی دعای عرفه را استخراج و تبیین نماید و به این نتیجه دست یافته است که امام حسین (ع) در دعای عرفه به آموزههای تربیتی خاصی شامل مبانی (خداگرایی وکمالجویی)، اصول (اصل تداوم و تریج) و روشهای تربیتی (یادآوری نعمتها، احسان در برابر اسائه و الگوگیری از داستانهای قرآن) اشاره فرموده است.https://www.maarefehosseini.ir/article_55283_05ba2c36bddab2a154a41d20af5862d0.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-64172820171222جایگاه امام حسین علیه السلام در تفاسیر شیعی557455284FAمحمد اسماعیل عبداللهیعضو گروه علمی فرق و مذاهب حوزه علمیه قمJournal Article20170516قرآن کریم، تنها راه سعادت و رستگاری انسان است و جز در پرتو شعاع نورانی آیه های قرآن، راه گریزی از بند جهل و گمراهی نیست. همان گونه که بی نور وحی، عالم را گمراهی و ظلمت فرا می گیرد،آیات فراوانی در قرآن درباره امام حسین(ع) وجود دارد. برخی رقم آیات را 128 و برخی دیگر تا 250 آیه ذکر کرده اند. برخی از آیات یاد شده، آشکارا درباره امام حسین(ع) نازل شده است و برخی با تفسیر و تأویل مفسران - البته به کمک روایات - بر ایشان تطبیق شده است. در پژوهش حاضر به بررسی این سوال که آرا و دیدگاه های مفسرین شیعه در مورد امام حسین (ع) در قرآن چیست؟ پرداخته و پاسخ می دهد. آیات فراوانی در شأن امام حسین (ع) فرود آمده، که مفسرین بعضی را درباره حضرت تفسیر، و بعضی دیگر را تاویل و تطبیق نموده اند. در این نوشتار جایگاه حضرت در منابع تفسیری شیعه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و ثابت شده که امام حسین (ع) همانطور که در منابع روایی و تاریخ اسلام جایگاه ویژه ای دارد، در روایات تفسیری نیز دارای جایگاه والا و در خور توجهی است که نمی توان ساده از کنار آن گذشت.https://www.maarefehosseini.ir/article_55284_138d4b52c99ea3a151b86127632f7443.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-64172820171222نقش عنصر عقلانیت در جریان نهضت عاشورا759855285FAقدرت الله قربانیگروه فلسفه دانشگاه خوارزمیJournal Article20170703عقلانیت گفتاری و رفتاری امام حسین (ع) در نهضت عاشورا، شامل همه اقدامات عملی و سخنان ایشان در مراحل مختلف قیام است که هدف از قیام را با بکارگیری مناسبترین و معقولترین روشها و ابزارها بیان میکند و نشان دهنده پیوند منطقی نتیجه و وظیفه در کلیت این نهضت است. این امر در مراحل مهم این نهضت چون مواجهه امام با حاکم مدینه، وصیت او به برادرش محمد بن حنفیه، نامههای او به مردم بصره و کوفه، مواجهه امام با سپاه حر و خطبههایش در روز عاشورا آشکار است. از ویژگیهای مهم عقلانیت گفتاری امام تاکید بر اهداف اصلی از قیام، بویژه تحقق عدالت و آزادی، رفع ظلم و امر به معروف و نهی از منکر است. ویژگیهای عقلانیت رفتاری امام بکارگیری روشها و ابزارهای گوناگون برای بیان روشن هدف از قیام و گشودن افقهای آینده برای آن است. در این زمینه نوشتن نامهها و ایراد خطبههای روشنگرانه و استناد به قرآن و سنت نبوی و بیان نسبت خود با رسول خدا (ص) دارای اهمیت خاصی است.https://www.maarefehosseini.ir/article_55285_a19dab11d7322a9783815c55a2e1e10f.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-64172820171222تحلیل محتوای دعای عرفه منسوب به امام حسین9911655286FAزهرا حبیب پورمربی پرورشیزهره اخوان مقدماستادیارJournal Article20161202چکیده:<br /> دعای عرفه ازجمله دعاهای معروفی است که در کتب ادعیه نقل شده و در روز عرفه به خواندن آن سفارش شده است. این دعا که منسوب به امام حسین علیه السلام می باشد از مضامین بسیار والایی برخوردار است و مانند کلاس درسی است که می توان به عنوان بهترین منبع مورد استفاده عموم و خصوص قرار گیرد. <br /> نمودارهای سنجش فراوانی کلمات و موضوعات استخراج شده از جدول تحلیل محتوا، نشان میدهد که مهمترین و پرکاربردترین محور مطرح شده در این دعاء، محور خداشناسی است.که شامل مولفه های صفات و افعال خدا، احکام خدا، اسماءخدا و شعائرالهی است. سایر محورهای دعا به ترتیب فراوانی عبارتند از: انسان شناسی، راهنما شناسی، هستی شناسی و معادشناسی؛ محور انسان شناسی شامل: نیازهای انسان، ویژگیهای انسان، شناخت ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی انسان. محور راهنماشناسی شامل: پیامبر شناسی، امام شناسی و قرآن شناسی؛ محور هستیشناسی، شامل: ویژگیهای جهان، ویژگی مخلوقات، فرشتگان، پدیده شناسی، استخراج گردید.<br /> نتایج نشان میدهد که بیشترین موضوعات مطرح شده در این دعا به محورهای خداشناسی، انسان شناسی و راهنماشناسی اختصاص یافته است.https://www.maarefehosseini.ir/article_55286_b4b7a706b5df2e9be752da6cc37ad682.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-64172820171222بررسی سبک شناسانه دلالتهای آوایی و نحوی زیارت نامه اربعین11714455287FAمحمود شهبازیدانشگاه اراکفاطمه ورمرزیادیدانشگاه اراکJournal Article20170617زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین یکی از علامات مومن معرفی شده است. در خصوص این مناسبت از امام صادق(ع) زیارتنامهی اربعین نقل شدهاست که در آن اوصاف و خصایل امام حسین(ع)، مقام و جایگاه ایشان، وصف دشمنان حضرت و اوصاف اهل بیت(ع) را ذکر کردهاند. تحلیل موضوعات زیارتنامهی اربعین براساس دانش سبکشناسی، در دو لایهی آوایی و نحوی نشان میدهد که امام صادق (ع) در سطح آوایی با تکرار کلمات خاص، قرار دادن صامتهای هم آوا کنار یکدیگر ،تکرار مصوتها، کاربرد سجع در کلام خود علاوه بر اینکه معنای مورد نظر خویش را انتقال میدهند، به موسیقی داخلی و بیرونی متناسب با معنای کلام در هر موضوع توجه کردهاند تا اثر بخشی کلام در مخاطبان دوچندان شود. ایشان در لایهی نحوی جملات اسمیه را برای بیان ثبوت اوصاف امام حسین(ع) و جملات فعلیه با افعال مضارع ذکر کرده تا پویایی و حیات معنای جملات را بیان کنند، از جملات کوتاه برای ذکر احساس و عاطفه و از جملات طولانی برای بیانی آرام بهره بردهاند. این امور در برخی زیارتنامهها تکرار میشوند؛ از این رو، علاوه بر اینکه دیدگاه و احساس گویندهی زیارتنامه یعنی امام صادق(ع)، بیان میشود، به طور غیر مستقیم برخی از موضوعات زیارتنامههای دیگر تحلیل شدهاند.https://www.maarefehosseini.ir/article_55287_d1871c2d7cf55d4d82c87af0ec692e08.pdf