رابطه نهضت عاشورا و انقلاب‌های ظلم‌ستیز تا دوران معاصر

نویسنده

دانشجوی دکتری کلام، دانشگاه قم

چکیده

در ادوار مختلف تاریخی و در نقاط گوناگون جهان، قیام‌ها و انقلاب‌های فراوانی به انجام رسیده که تأثیر آنها بر مردم عصر خود و زمان‌های آینده متفاوت بوده است. اثرگذاری تعدادی از این خیزش‌ها، تنها در محدودۀ زمانی و مکانی محدودی صورت پذیرفته است. در این میان، برخی از قیام‌ها و انقلاب‌ها تا مدتی روابط بین‌الملل و برخی ملت‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند، ولی به مرور زمان از قدرت و نفوذ آنها کاسته شده است تا جایی که یا تغییر آرمان داده‌اند یا به فراموشی سپرده شده‌اند و جز نامی از آنها در تاریخ وجود ندارد.
قیام بزرگ و الهی امام حسین(ع) در روز عاشورای سال 61 هجری قمری، تنها نهضتی است که هرچند در ظاهر به شکست و شهادت افراد حاضر در آن انجامید، اما تأثیری شگرف و فوق‌العاده بر جنبش‌های مردمی پس از خود، در سطح جهان، به‌ویژه جوامع اسلامی داشته است. این حرکت بزرگ اعتقادی، پس از 14 قرن، همچنان پرقدرت و تأثیرگذار، الگوی کامل و بی‌نظیری برای آزادی‌خواهان و حق‌طلبان به شمار می‌رود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relations between the event of Ashura and anti-oppression movements up to our time

نویسنده [English]

  • Mahoud Salarvand
چکیده [English]

Throughout history, there have occured many revolutions here and there in Muslim lands that have left their impressions on the people of their own time and the posterity. Some of them have had limited influences both spatially and temporally. However, some revolutions have left some influence on certain peoples but the passage of time minimized their influence. In contrast, Imam al-Husayn's movement was apparently suppressed owing to the bloodbath that was committed at Karbala; however, the long-term effects of this movement can well be sensed even after fourteen centuries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imam al-Husayn's movement
  • the Karbala movement
  • uprisings
  • the Islamic Revolution