@article { author = {Sharifi, Enayat}, title = {The Arbaeen Pilgrimage March and its Role in the Individual and Societal Education of the Pilgrim}, journal = {Maaref Hossaini}, volume = {6}, number = {23}, pages = {7-28}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2538-6417}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Arbaeen pilgrimage march is a noteworthy educational locus for libral-minded people, with various effects on them. Of them, the following can be mentioned: individual moral development, self-refinement, inner tranquility, patience, perseverance, becoming and receiving model, abundance of devotion, reinforcement of one's sense of religiosity, and a sense of gratitude to Allah for the whole opportunity. Socially, it adds to people's social education, religio-political integrity, political cognizance, special regard for inviting people to doing good and prohibiting them from committing the evil, incorporating a sense of mutual help, sacrifice, generosity, and opposing tyranny}, keywords = {Arbaeen pilgrimage march,individual and social education,Pilgrimage,Imam al-Husayn}, title_fa = {زیارت اربعین و نقش آن در تربیت فردی و اجتماعی زائر}, abstract_fa = {مراسم پیاده‌روی و زیارت اربعین یکی از مهمترین کانون‌های تربیتی انسانِ آزادی‌خواه است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که زیارت اربعین در تربیت فردی و اجتماعی زائران چه تأثیری دارد؟ از مهمترین آثار زیارت اربعین در تربیت فردی زائر، خودسازی و تهذیب نفس، ایجاد آرامش درونی، تمرین صبر و استقامت، خودباوری، الگودهی و الگوپذیری، افزایش عشق و مهرورزی، تقویت دین‌داری و شکرگذاری از نعمت‌هاست. اربعین در بعد تربیت اجتماعی نیز می‌تواند در ایجاد همبستگی، تحقق امت واحده اسلامی، ایجاد شور و شعور سیاسی، توجه به امر به معروف و نهی از منکر و تبلور مفاهیم اخلاقی مانند تعاون، همدلی، ایثار و از خود گذشتگی، انفاق، بخشندگی، روحیه ظلم‌ستیزی و استقامت تأثیرگذار باشد.}, keywords_fa = {امام حسین(ع),تربیت فردی,تربیت اجتماعی,زائران,زیارت اربعین}, url = {https://www.maarefehosseini.ir/article_136334.html}, eprint = {https://www.maarefehosseini.ir/article_136334_407c2d665519bf20791c894cfc0b5afa.pdf} }