پژوهشنامه معارف حسینی2538-641741420190622A Study of the Character and Virtues of Hazrat Zaynabبررسی شخصیت و اوصاف حضرت زینب سلام الله علیها72690066FAبهرام مرادیدکتری علوم سیاسی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانفرزاد دیده بازکارشناس علوم قرآن کریم، دانشگاه علوم قرآن تهراننرگس بهرامیدانشجوی کارشناسی تربیت دبیر، دانشگاه علوم قرآن تهرانJournal Article20190706It is highly necessary to introduce Hazrat Zaynab to our contemporary communities for various reasons. Historically, it is necessary because the opponents of the Ahl al-Bayt have always intended to wipe out their names, virtues, and the didactic aspects of their lives. With regard to the contemporary world, explicating his character and virtues for the present-day communities can shed light on the proper role-models. Hence, this paper attempts to come up with a comparison between her moral virtues and Quranic criteria plus certain educative hadiths. It is concluded that she can still make a good and exemplary role-model for ladies who aspire to follow her. بررسی اوصاف و القاب اهل بیت علیهم السلام به صورت کامل در جامعه امروزى ضرورتى اجتناب ناپذیر است. به ویژه آنکه در طى سالها، همواره سعى دشمنان در تحریف و نابودى آن بوده است. نگاهی به زندگانی، تربیت، اخلاق و صفات عالیه حضرت زینب(س) به خوبی میتواند شأن و عظمت بینظیر و تحسین برانگیز ایشان را در اذهان زنده ساخته و بویژه برای زنان مسلمانی که قصد پیمودن راه ایشان را در مسیر زندگی و اعمالشان دارند، الگو و درس خوبی است که هزارنکتهی ارزنده در آن یافت شده و مستتر است، که با پرداختن به آن میتوان برای جامعهی مسلمان - بویژه زنان - بابی تازه از فضایل آن حضرت را گشود. این مقاله بر آن است تا بابررسی شخصیت و اوصاف حضرت زینب سلام الله علیها با آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) آن حضرت را معرفی نموده و به اثبات برساند که ایشان تجسم اخلاق راستین انسان کامل بوده و بهترین اسوه برای رهروان راه هدایت به شمار میآید.https://www.maarefehosseini.ir/article_90066_2cdebde605d164dd3b0349e1d9ad18a3.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641741420190622Hazrat Zaynab's Loyalty and Religious Submissionولایت مداری حضرت زینب(س)274690067FAفاطمه معتمد لنگرودیکارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه الزهرا، پژوهشگر و مدرس دانشگاه پیام نور واحد لنگرودJournal Article20190706Absolute submission to the highest religious authority, plus accepting his rule, is a criterion emphasized in and by the Holy Quran and the hadiths. As Hazrat Zaynab was educated by the Prophet Muhammad and his parents, Imam Ali and Fatima al-Zahra, she proved crucially helpful to the Imam of her time, i.e., Imam al-Husayn, particularly in the most critical situation and time. The present paper seeks to answer the question concerning her qualities that led her to discharge full submission to the Infallible Imam of her time. The present library research indicates that she was always on the side of her imam and fully submissive to him. ولایت مداری ( قبول و حراست عملی از مقام امامت علی(ع) و اولادشان) از ارکان ضروری و مورد تأکید در قرآن کریم و روایات پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) می باشد. در این میان حضرت زینب(س) فرزند امام علی(ع) و فاطمه(س) که از دامان رسالت و امامت برخاسته است؛ به دلیل یاری امام زمان خویش در شرایط دشوار زمانی و مکانی، یکی از الگوهای بارز در امر ولایت مداری و ولایت پذیری می باشد. سؤال اصلی اینجاست که سبک زندگی حضرت زینب(س) در حوزۀ ولایت مداری در چه ابعادی بوده است؟ این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ایی به بررسی ابعاد ولایت پذیری حضرت زینب در زندگانی ایشان پرداخته است. دستاورد این پژوهش آن است که حضرت زینب(س) به عنوان یک بانوی مسلمان و متعهد به اصول اسلامی، در تمام حالات زندگانی خود از امام زمان خویش اطاعت و التزام علمی و عملی داشته اند.https://www.maarefehosseini.ir/article_90067_4b7cdaa9ed9c359959c7c7b34e6fb3f4.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641741420190622Hazrat Zaynab's Sermons at Kufah and Damascus:
A Study of her Quranic Appropriationsتحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب( س) در خطبه کوفه476290068FAمحمد رنجبر حسینیعضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیثنرجس ارجکارشناس ارشد علوم حدیث گرایش کلام وعقاید دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20190706One of the reasons for permanence of Imam al-Husayn's movement owes a lot to Hazrat Zaynab's disclosing harangues and sermons in Kufa and Damascus. Making references to certain Quranic verses, she rebuked the Kufans for breaking their earlier covenant with Imam al-Husayn that led to his and companions' martyrdom. This library research highlights the Quranic appropriations and references included in Hazrat Zaynab's sermons and harangues.ماندگاری قیام امام حسین (ع) و رسوایی دستگاه بنی امیه مرهون خطبه ها و روشنگری های حضرت زینب کبری (س) می باشد. ایشان در خطبه های شهر کوفه وشام با استناد به آیات قرآن کریم به بیان عهد شکنی مردم، مظلومیت و حقانیت امام حسین(ع) و رسوا نمودن بنی امیه پرداختند. نوشتار پیش رو با شیوه توصیفی تحلیلَی و روش کتابخانه ای به تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب (س) در خطبه شهرکوفه می پردازد. https://www.maarefehosseini.ir/article_90068_96079acd23fb589e817e18fb7ad86fc9.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641741420190622The Affectionate Relations between Imam al-Husayn and
Hazrat Zaynab with Special Regard to the Event of Ashuraروابط عاطفی حضرت زینب و امام حسین علیهما السلام با تاکید بر واقعه عاشورا637290069FAبشیر سلیمیدکترای قرآن و حدیثسعید طاوسی مسروردکترای تاریخ اسلامJournal Article20190706The mutual affectionate relations between the Infallibles and their peers and close relatives have not received the due attention. The present paper attempts to explore the affectionate relations between Hazrat Zaynab Imam al-Husayn, with particular reference to the event of Ashura. These relations were not absolutely sentimenta, nor were they entirely feminine responses, rather they came up from considering the right docyrinal and political contexts.یکی از مسائلی که کمتر به آن توجه شده روابط عاطفی معصومان (ع) با اعضای خانواده و بستگان درجه اول و روابط عاطفی متقابل آنان با معصوم (ع) است. ازاینرو در این مقاله روابط عاطفی حضرت زینب (س)با امام حسین علیهما السلام در طول حیات حضرت زینب (س) بررسی شده اما تاکید مقاله بر واقعه عاشورا است. در این جستار با توجه به رعایت سیر تاریخی از ولادت حضرت زینب (س) تا اتمام واقعه عاشورا و وقایع پس از آن، حوادث به ترتیب توالی پیرفتها مورد توجه بوده و روابط عاطفی از لابهلای گزارشهای تاریخی و روایی استخراج شده است . نتایج تحقیق نشان میدهد که این روابط عاطفی مبتنی برعقلانیت بوده و صرف احساس زنانه نبوده بلکه بروز عواطف در مواردی دارای جنبههای عقیدتی و سیاسی نیز بوده است.https://www.maarefehosseini.ir/article_90069_2615708680490d5a92ee0a6bce5d64e9.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641741420190622Hazrat Zaynab's Methods of Preaching in Relation to the Ashura Movementتبیین شیوه های تبلیغی حضرت زینب(س) مبلغ بزرگ قیام عاشورا739490132FAزهرا زحمتکشمدرس جامعة المصطفی العالمیة – کارشناسی ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامیJournal Article20190707After the Ashura episode, Hazrat Zaynab strarted her crucial career of preaching the high religious aims and perspectives for which Imam al-Husayn and his companions were martyred. It was mainly due to her spreading the news of Imam al-Husayn's being the victim of the Umayyad's enmity that she preached the messages of Ashura. In her harangues which were packed with Quranic verses and references, she cornered the Umayyad hegemony. This paper deals with her intellectual construct and her effective use of the rhetorical techniques which proved highly effective.حضرت زینب<sup>(س) </sup>در واقعه بزرگ کربلا، با کمال صبر و استقامت به تبلیغ و نشر معارف اسلامی وآرمان های الهی پرداختند. اگر استقامت این بانوی بزرگ نبود، حادثه کربلا اثر کافی را نداشت و دشمنان نمی گذاشتند پیام کربلا به نسل های آینده منتقل شود ، نوشتار پیش روبا روش توصیفی – تحلیلی و شیوه کتابخانهای به تبیین شیوه های تبلیغی حضرت زینب (س) بزرگ مبلغ قیام عاشورا می پردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که یکی از فضایل و خصایص حضرت زینب<sup>(س) </sup>مقام علمی اوست ایشان زنی دانشمند، سخنور، فصیح و بلیغ بود و با سخنانش ، نهضت عاشورا را به بهترین و نیکوترین وجه ممکن به پایان رساند همچنین خطبه های آگاهانه و حکیمانه او که با استناد به آیات قرآن کریم بوده است، زمینه سقوط حکومت اموی را فراهم و آخرین ضربه را بر پیکر حکومت آنان وارد کرد. بعد از واقعه عاشورا، حضرت زینب<sup>h</sup>به وظیفه خودکه تبلیغ اهداف قیام حسینی و ماهیت قیام ابا عبدا... الحسین<sup>(ع) </sup>بود، عمل نموده بود و با بیان خطبههای شیوا با مضامین و محتوای ارزشمند، رسالت امام حسین<sup>(</sup>ع<sup>)</sup>را به اتمام رسانید بی شک توفیق آن بزرگوار در حرکت سیاسی، فرهنگی ابلاغ پیام مظلومیت حسین <sup>(ع) </sup>را میباید با ساختار فکری، علمی و نظری عمیق ایشان که در غالب خطبه های آتشین متجلی گردید و همچنین بهره گیری مناسب وی از شیوه های تبلیغی در رساندن پیام واقعه عاشورا مرتبط دانست .https://www.maarefehosseini.ir/article_90132_33d0ec93ebcd6b8b41d594de215cd169.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641741420190622"I have seen only beauty!"مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا9511490070FAفاطمه سادات علوی علیآبادیاستادیار جامعةالمصطفیJournal Article20190706Allah is the Beautiful and does like beauty. The Infallible Imams invoked Allah with this high attribute, too. From this perspective, the Ashura episode does have beautiful scenes, hence Hazrat Zaynab's historic statement, "I have seen only beauty!" The present paper deals with certain manifestations of beauty in the Ashura-oriented thoughts, words, and conduct of Hazrat Zaynab, as she manifested her mystical attitude with her Ashura-oriented epic behavior.خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد (إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال)؛ لذا حضرات معصومین= در مناجات شعبانیه به این دعای شریف، مترنم بودهاند: وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِی [تُولِنِی] إِلّا الْجَمِیلَ فِی حَیَاتِی (تو در تمام عمرم جز نیکی و زیبایی با من رفتار نکردی.) از این نقطه نظر، آنچه در عاشورا بر امام حسین; و اهل بیت ایشان گذشت، زیبا بود و همین دیدگاه بود که خاستگاه جمله ماندگار حضرت زینب کبری(س) گردید (مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا). در این پژوهش که از نوع تاریخی است در مرحله گردآوری، به روش کتابخانهای و در مرحله تبیین به شیوه توصیفی- تحلیلی، تجلیات زیبایی در اندیشه و گفتار و رفتار عاشورایی حضرت زینب کبری(س) مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که زینب کبری(س) اندیشه عرفانی زیبای خود را با گفتار و رفتار زیبای حماسی در هم آمیخته و شهسوار جاده های غربت و اسیری شد و با عزت و اقتدار در رفتار و گفتار خود، پیام خون امام حسین; و یارانش را تا ابد، جاودانه ساخت.https://www.maarefehosseini.ir/article_90070_0c9a78a6e38b6d03babe88c4767e2c16.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641741420190622Hazrat Zaynab in the Mirror of Contemporary Arab Christiansسیمای حضرت زینب علیهاالسلام در شعر شاعران مسیحی معاصر عرب11512890133FAسید مهدی نوری کیذقانیاستادیار دانشگاه حکیم سبزرواریJournal Article20190707
Ashura poetry enjoys a history as long as the event of Ashura itself in Arabic. Needless to say, Hazrat Zaynab has got a high place in Ashura literature. In addition to Shiites, Sunni Muslims and Christians have composed poems in respect of Hazrat Zaynab, hence showed their deep respect to her. The present paper, provides an analysis of certain Arabic poems of a number of Arab Christians. In them, such notions as her chastity, perseverance, safeguarding the Islamic religion, escorting the Ashura survivors, and conveying the messages of Ashura are highlighted and praised.شعر عاشورایی در ادبیات عربی قدمتی به درازای واقعه عاشورا دارد. یکی از شخصیتهایی که پس از وجود مبارک سیدالشهدا علیه السلام بیشترین جلوه را در شعر و ادبیات آیینی و عاشورایی داراست، عقیله بنیهاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها میباشد. شایانذکر است که افزون بر شاعران مسلمان شیعه و اهلسنت، شاعران و ادبای مسیحی نیز با سرایش اشعاری نغز به ایشان عرض ارادت کرده و دفترهای شعر خود را به ستایش حضرت علیها السلام مزین کردهاند. در مقاله حاضر به شیوه توصیفی-تحلیلی به جلوه فضایل و ویژگیهای حضرت در شعر چند تن از شاعران مسیحی معاصر عرب پرداختهشده است و سعی شده مهمترین ابعاد شخصیتی حضرت که در شعر این شاعران مسیحی بازتاب یافته است بررسی و تبیین گردد. در یک نگاه اجمالی میتوان گفت: پاکی و عفاف حضرت، صلابت و شکیبایی، پاسداری از دین پیامبر خاتم و رسالت الهی، محافظت از اهلبیت و بازماندگان کربلا، حماسهآفرینی و انتقال پیام کربلا به جهانیان، از مهمترین موضوعاتی است که این دلدادگان مسیحی بدان پرداختهاند.
https://www.maarefehosseini.ir/article_90133_c5ed95f0675af31e9383f0d64fbfaa92.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641741420190622.نکتههایی از معارف حسینی12913490134FAمحمد حسین مردانی نوکندهJournal Article20190707https://www.maarefehosseini.ir/article_90134_8dedcc3fd67958ca9978a84ad2d1e0cd.pdfپژوهشنامه معارف حسینی2538-641741420190622.معرفی کتاب13513690135FAمحمدرضا فخر روحانیJournal Article20190707https://www.maarefehosseini.ir/article_90135_61a111d7985199420e685f58362bd63e.pdf